• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Spoedpost Huisartsen Twente

Spoedpost Huisartsen Twente

Spoedpost Huisartsen Twente

Levensbedreigende situatie?
Bel altijd 112

  • Patiënteninformatie
    • Patiënten wonend in het buitenland
    • Veelgestelde vragen
    • Huisregels
    • Huisartsenvervoer
    • Heeft u een tip of top voor ons?
    • Privacyverklaring
  • Organisatie
    • Organisatie
    • Jaarverslagen
    • Vacatures
    • Over ons
  • Contact
  • English
[wpseo_breadcrumb]

Veel gestelde vragen

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

Kosten & rekeningen

Wat kost een bezoek aan de Spoedpost?

Tarieven per 01-01-2025
  • Telefonisch consult: € 35,00
  • Consult: € 187,09 Onder het consulttarief vallen de volgende verrichtingen: – Fysiek consult op de spoedpost – Beeldbelconsult met de huisarts – De huisarts neemt telefonisch contact met u op als patiënt, naar aanleiding van uw vraag aan de triagist.
  • Visite: € 280,64
Aan alle contacten met de spoedposten zijn kosten verbonden. De tarieven worden vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. Indien u verzekerd bent, worden de kosten van een behandeling door de spoedpost volledig vergoed. De kosten voor zorg op de Spoedeisende Hulp worden niet volledig vergoed. Deze vallen onder uw eigen risico. Indien u medicijnen nodig heeft, vallen deze ook onder uw eigen risico. Indien u niet met een geldige verzekeringspolis/pasje kunt aantonen dat u verzekerd bent, krijgt u de rekening thuisgestuurd. U betaalt dan de rekening rechtstreeks aan de spoedpost en u kunt deze vervolgens bij uw zorgverzekeraar indienen. U wordt verzocht een geldig legitimatiebewijs mee te nemen als u een bezoek brengt aan de spoedpost.

Kan ik op de spoedpost zelf betalen?

Ja, dat kan. U kunt de kosten voor een consult contant en met pin betalen op de spoedpost. U ontvangt een bewijs van betaling.

Ik heb alleen met de triagist gesproken en toch ontvang ik een rekening. Hoe zit dat?

Wanneer u contact opneemt met de spoedpost en u krijgt een telefonisch advies ontvangt u of uw zorgverzekeraar altijd een rekening. Het advies dat u krijgt wordt door een gekwalificeerde triagist aan u gegeven. Dit advies wordt door de dienstdoende huisarts beoordeeld.

Wie bepaalt hoe hoog de rekening is die ik krijg voor het gebruik van de huisartsenpost?

De Nederlandse Zorg Autoriteit stelt de tarieven voor de gezondheidszorg in Nederland vast, dus ook voor de spoedposten.

Ik heb een vraag over een ontvangen rekening.

Wanneer u vragen hebt over de rekening kunt u op maandag, dinsdag en donderdag van 09.00 tot 12.00 uur contact opnemen met de financiële administratie van Spoedzorg Huisartsen Twente onder telefoonnummer 088 555 1110 of via het emailadres ln.ths@ruutcaf. Vermeld bij het versturen van een e-mail wel even uw factuur- en debiteurennummer.

Medische gegevens

Hoe geeft u toestemming voor het raadplegen van uw medische gegevens?

Als patiënt moet u bij uw eigen huisartsenpraktijk toestemming geven om uw medische gegevens te delen met de spoedpost. Het is verstandig om dat te doen. Als u geen toestemming geeft, kunnen spoedposten en apotheken uw medische gegevens niet raadplegen. Ook niet in noodsituaties!

Via www.zorgnetoost.nl/optin vindt u meer informatie over het toestemming geven voor het inzien van uw medisch dossier.

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd als ik contact heb gehad met de spoedpost?

Ja. De eerstvolgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de spoedpost.

Medicijnen & apotheek

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik een herhaalrecept via de spoedpost regelen?

Nee, de spoedpost verstrekt geen herhaalrecepten. In zeer dringende gevallen bestaat de mogelijkheid om een herhaalrecept aan te vragen. U krijgt dan geneesmiddelen tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld uit de verslavingszorg) worden nooit via de spoedpost verstrekt.

Voor een herhaalrecept van medicijnen die u al langer dan 3 maanden gebruikt, kunt u telefonisch contact opnemen met de dienstapotheek. U krijgt dan medicijnen mee voor enkele dagen. Hieraan kunnen extra kosten verbonden zijn.

Is er een apotheek op de spoedpost?

Indien medicijnen worden voorgeschreven, dan kunt u deze ophalen bij de dienstapotheek. De dienstapotheken vindt u aan de linkerkant van deze pagina.

Bellen & afspraak

Doof of slechthorend

Als u een auditieve beperking of een spraakbeperking heeft, kunt u de huisartsenpost bellen via KPN Teletolk (www.kpn.com/teletolk). Dit is een tekst- en beeldbemiddelingsdienst waardoor doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar kunnen bellen. Wanneer u niet (meer) in staat bent om gebruik te maken van reguliere telefonie, kunt u gebruik maken van deze bemiddelingsdienst.

Zo kunt u gebruikmaken van KPN Teletolk

Waarom worden gesprekken opgenomen?

De gesprekken worden opgenomen voor kwaliteits- en scholingsdoeleinden. De gesprekken maken geen onderdeel uit van het medisch dossier.

Wat gebeurt er als ik bel?

Om u goed te kunnen helpen, én om administratieve redenen, vraagt de triagist u naar:

  • uw geboortedatum
  • telefoonnummer
  • naam en adres
  • de gegevens van uw verzekering
  • de klacht waarvoor u belt
  • de naam van uw eigen huisarts
  • uw medische voorgeschiedenis en medicijngebruik
  • de hoogte van de eventueel aanwezige koorts

Belt u voor iemand anders? Zorg s.v.p. dat u bij de patiënt bent. De triagist wil altijd de patiënt zelf spreken. De triagist zorgt dat u zo snel mogelijk de juiste hulp op het juiste moment krijgt.

Met welke problemen kunt u niet terecht?

 

  • Hinderlijke maar niet spoedeisende klachten kunnen wachten tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts of zijn/haar vervanger.
  • Herhalingsrecepten voor niet-dringende medicijnen worden niet door ons uitgeschreven.
  • Het mag geen reden zijn om de spoedpost te raadplegen, wanneer u overdag geen tijd heeft uw eigen huisarts te bezoeken.
  • De spoedpost is er ook niet voor het geven van een second opinion.

 

Ik heb geen vervoer naar de spoedpost. Kan de huisarts naar mij toe komen?

Nee. Alleen in situaties waarin de hulpvraag daartoe aanleiding geeft, zal de dienstdoende huisarts u bezoeken. Het niet beschikken over eigen vervoer is geen reden voor een huisbezoek.

Waarom worden er zoveel vragen aan de telefoon gesteld?

De triagist wil zo goed en snel mogelijk kunnen inschatten welke hulp u nodig heeft. Daarom zal de triagist de klacht en de hulpvraag uitgebreid uitvragen.

Daarnaast heeft de spoedpost uw persoonsgegevens nodig om uw medische gegevens te kunnen inzien, uw eigen huisarts te kunnen informeren, medicijnen te kunnen voorschrijven en voor de afhandeling met uw zorgverzekeraar.

Wat is ‘met spoed’?

Spoed betekent dat iets niet kan wachten tot het spreekuur van de eigen huisarts of haar vervanger. Pijn op de borst, een wond, plotseling krachtverlies in een arm zijn voorbeelden van spoed. Geen tijd om naar de dokter gaan overdag is géén spoed.

Waarom moet ik eerst bellen?

‘Eerst bellen’ De triagist wil zo goed en snel mogelijk kunnen inschatten welke hulp u nodig heeft. Bijvoorbeeld bij verbranding door heet water zal de triagist een kind niet meteen naar de spoedpost laten komen, maar eerst laten koelen om de schade te beperken. Daarna volgt een afspraak bij de dokter. Zo zijn er veel meer redenen waarbij ‘eerst bellen’ levens kan redden.

Wat zijn de openingstijden van de spoedpost?

De spoedposten zijn op maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 08.00 uur telefonisch bereikbaar. In het weekend en op officiële feestdagen is er een 24-uursdienst.

Wat kan ik doen als ik (on)tevreden ben?

Heeft u een compliment of klacht? Wij hechten er grote waarde aan u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als u tevreden bent over onze dienstverlening, horen wij dat graag! Maar ook als iets niet bevalt, kunt u dat aan ons kenbaar maken. Klik hier voor verdere informatie.

Mag ik ook langskomen als ik overdag geen tijd heb om naar mijn eigen huisarts te gaan?

Nee, dat is geen reden om de spoedpost te raadplegen. Buiten kantooruren kunt u uitsluitend bellen voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten.

Kan ik zonder afspraak naar de spoedpost?

Nee, dat kan niet. Het is belangrijk dat u eerst belt met de spoedpost. De triagist wil weten waarvoor u belt, om de juiste hulp aan te bieden. U belt voor Enschede 088 555 1188 en voor Hengelo 088 555 1155.

Wanneer bel ik de Spoedpost?

U belt de Spoedpost wanneer u met spoed huisartsenhulp nodig heeft buiten de gewone praktijktijden van de eigen huisarts. In Enschede belt u 088 – 555 11 88. In Hengelo is dat 088 – 555 11 55. In deze korte animatie wordt het helder uitgelegd.

Primaire Sidebar

Contact

Spoedpost Enschede

088 555 11 88 voor spoed in de avond/nacht en in het weekend

Spoedpost Hengelo

088 555 11 55 voor spoed in de avond/nacht en in het weekend

Dienstapotheken

  • Dienstapotheek Haaksbergen
  • Dienstapotheek Enschede
  • Dienstapotheek Hengelo

Footer


  • Privacy
  • Cookiebeleid
  • Gebruiksvoorwaarden